..
  • Sprachen

  • Neueste Beiträge

  • Intern

  • Archiv

  • Meta

  • / cscw / home /
     

    SocialMedia: Exploration von Community-Konzepten an Plattformgrenze

    Laufzeit: 2009-2013

    Förderung: Ministeriums für Innovation, Wissenschaft, Forschung und Technologie

    Ansprechpartner: Dr. Jan Hess

    Die Digitalisierung der Medienlandschaft bringt weitreichende Veränderungen der häuslichen Anwendungs- und Informationstechnik mit sich. Geräte wie beispielsweise der Fernseher werden technisch komplexer und bieten vielfältige Zusatzfunktionalitäten mittels Rückkanal. Was die Wiedergabe von Bewegtbild-inhalten betrifft, so stehen diese dem Nutzer heute On-Demand und entlinearisiert in den unterschiedlichen Kontexten zur Verfügung. Im Forschungsprojekt SocialMedia wollen wir diesen Entwicklungen Rechnung tragen und explorieren mit welchen integrierten Ansätzen zukünftig Kommunikation und Austausch zwischen Nutzern geeignet unterstützt werden kann. Dabei fokussieren wir eine dynamische Home-IT Infrastruktur, in der der Fernseher bzw. das MediaCenter ein wichtiger Bestandteil ist. Wir interessieren uns insbesondere für Konzepte, die auf soziale Vernetzung in den unterschiedlichen Kontexten mit Bezug zu Bewegtbildinhalten abzielen. Teilbereiche sind dabei integrierte Cross-Plattform Konzepte unter Einbeziehung mobiler Geräte, Ambient-Ansätze mit in Alltagsgegenständen hinein diffundierender Intelligenz und die Erforschung geeigneter Methoden zur Beteiligung der Nutzer bei der Ideenfindung und Evaluation.

    Im Forschungsprojekt entwickeln wir neue Technologiekonzepte, die es den Nutzern ermöglichen einfach, schnell und intuitiv unterschiedliche Inhalte über Gerätegrenzen hinweg abzurufen, zu generieren und zu verbreiten. Dabei sollen zum einen Austauschprozesse in bestehenden sozialen Netzen und zum anderen die Herausbildung neuer sozialer Kontakte unterstützt werden. Hierfür wird ein Framework entwickelt, das sowohl unterschiedliche Web-Dienste als auch existierende TV-, PC- und Mobile-Plattformen integriert. Das SocialMedia Framework wird sich aus drei Ebenen zusammensetzen. Neben der Konzeption der grundlegenden Architektur, soll eine funktionale Ebene zur Realisierung einer High-Level Ansteuerung und eine Interface Ebene zur optimierten Benutzerinteraktion berücksichtigt werden.

    Weitere Informationen unter www.socialmedia.wineme.fb5.uni-siegen.de

    Publikationen

    2018

    112.SOCIAL: Design and Evaluation of a Mobile Crisis App for Bidirectional Communication between Emergency Services and Citizen

    Kaufhold, Marc-André; Rupp, Nicola; Reuter, Christian; Amelunxen, Christoph; Cristaldi, Massimo

    Proceedings of the European Conference on Information Systems (ECIS), AIS, Portsmouth, UK, 2018.

    (Links)

    2017

    Social Media in Emergencies: A Representative Study on Citizens' Perception in Germany

    Reuter, Christian; Kaufhold, Marc-André; Spielhofer, Thomas; Hahne, Anna Sophie

    Proceedings of the ACM on Human-Computer Interaction, 1 (CSCW), S. 90:1–90:19, 2017.

    (Abstract | Links)

    2016

    From Publics to Communities: Researching the Path of Shared Issues Through ICT

    Ludwig, Thomas; Reuter, Christian; Pipek, Volkmar

    Computer Supported Cooperative Work: The Journal of Collaborative Computing (JCSCW), 25 (2-3), S. 193–225, 2016, ISSN: 0925-9724.

    (Abstract | Links)

    Reflexive engagement: Orientation for ‘Doing Reflexivity' and Addressing ‘Participation in Plural'

    Pihkala, Suvi; Karasti, Helena

    Proceedings of the 14th Participatory Design Conference on Full papers - PDC '16, S. 21–30, 2016, ISBN: 978-1-4503-4046-5.

    (Links)

    ICT Use by Prominent Activists in Republika Srpska

    Tadic, Borislav; Rohde, Markus; Wulf, Volker; Randall, David

    Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems - CHI '16, S. 3364–3377, 2016.

    (Links)

    2015

    CoTable : Collaborative Social Media Analysis with Multi-Touch Tables

    Ludwig, Thomas; Reuter, Christian; Heukäufer, Ralf; Pipek, Volkmar

    Palen, Leysia; Büscher, Monika; Comes, Tina; Hughes, Amanda L (Hrsg.): Proceedings of the Information Systems for Crisis Response and Management (ISCRAM), ISCRAM, Kristiansand, Norway, 2015, ISBN: 978-82-7117-788-1.

    (Abstract | Links)

    At Home with Users: A Comparative View of Living Labs

    Ley, Benedikt; Ogonowski, Corinna; Mu, Mu; Hess, Jan; Race, Nicholas J P; Randall, David; Rouncefield, Mark; Wulf, Volker

    Interacting with Computers, 27 (1), S. 21–35, 2015, ISSN: 0953-5438.

    (Abstract | Links)

    2014

    Sketching a Narrative Map : Reflections on User-Researcher Relationships and Project Progression

    Ogonowski, Corinna; Ley, Benedikt

    CSCW '14 Workshop: Designing with Users for Domestic Environments: Methods, Challenges, Lessons Learned, S. 1–5, 2014.

    2013

    Fighting against the wall: Social media use by political activists in a Palestinian village

    Wulf, Volker; Aal, Konstantin; Kteish, Ibrahim Abu; Atam, Meryem; Schubert, Kai; Rohde, Markus; Yerousis, George; Randall, David

    Proceedings of CHI '13, S. 1979–1988, ACM, 2013, ISBN: 978-1-4503-1899-0.

    (Abstract | Links)

    Sketching Design Dimensions for TV centered Cross Platform Environments

    Hess, Jan; Wan, Lin

    CHI '13 Workshop on Exploring and Enhancing the User Experience for Television, 2013, ISBN: 978-1-4503-0268-5.

    Combining Real and Virtual Volunteers through Social Media

    Reuter, Christian; Heger, Oliver; Pipek, Volkmar

    Comes, T; Fiedrich, F; Fortier, S; Geldermann, J; Müller, Tim (Hrsg.): Proceedings of the Information Systems for Crisis Response and Management (ISCRAM), S. 1–10, ISCRAM, Baden-Baden, Germany, 2013.

    (Abstract | Links)

    IT-basierte Unterstützung virtueller und realer Selbsthilfegemeinschaften in Katastrophenlagen

    Heger, Oliver; Reuter, Christian

    Alt, Rainer; Franczyk, Bogdan (Hrsg.): Proceedings of the International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI), S. 1861–1875, Leipzig, Germany, 2013.

    (Abstract | Links)

    Impacts of New Technologies on Media Usage and Social Behaviour in Domestic Environments

    Ley, Benedikt; Ogonowski, Corinna; Hess, Jan; Reichling, Tim; Wan, Lin; Wulf, Volker

    Behaviour & Information Technology, 33 (August), S. 37–41, 2013.

    (Links)

    'On the ground' in Sidi Bouzid: investigating social media use during the tunisian revolution

    Wulf, Volker; Misaki, Kaoru; Atam, Meryem; Randall, David; Rohde, Markus

    Proceedings of the 2013 conference on Computer supported cooperative work, S. 1409–1418, Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 2013, ISBN: 978-1-4503-1331-5.

    (Abstract | Links)

    Designing for the Living Room: Long-term User Involvement in a Living Lab

    Ogonowski, Corinna; Ley, Benedikt; Hess, Jan; Wan, Lin; Wulf, Volker

    Proceedings of CHI '13, S. 1539–1548, ACM, New York, USA, 2013, ISBN: 978-1-4503-1899-0.

    (Links)

    2012

    Crisis Management 2.0: Towards a Systematization of Social Software Use in Crisis Situations

    Reuter, Christian; Marx, Alexandra; Pipek, Volkmar

    International Journal of Information Systems for Crisis Response and Management (IJISCRAM), 4 (1), S. 1–16, 2012, ISSN: 1937-9390.

    (Abstract | Links)

    Understanding and supporting cross-platform usage in the living room

    Hess, Jan; Ley, Benedikt; Ogonowski, Corinna; Wan, Lin; Wulf, Volker

    Entertainment Computing, 3 (2), S. 37–47, 2012.

    (Links)

    New Technology@Home: Impacts on Usage Behavior and Social Structures

    Hess, Jan; Ley, Benedikt; Ogonowski, Corinna; Reichling, Tim; Wan, Lin; Wulf, Volker

    Proceedings of the 10th European Conference on Interactive TV and Video, S. 185–194, ACM, New York, NY, USA, 2012, ISBN: 978-1-4503-1107-6.

    (Links)

    Flexible Mediennutzung durch die Integration von Geräten und Diensten

    Hess, Jan; Ley, Benedikt; Ogonowski, Corinna; Wan, Lin; Wulf, Volker

    Reiterer, Harald; Deussen, Oliver (Hrsg.): Mensch & Computer: Tagungsband, S. 253–262, Oldenbourg Verlag, 2012.

    (Abstract | Links)

    In-situ everywhere: a qualitative feedback infrastructure for cross platform home-IT

    Hess, Jan; Wan, Lin; Ley, Benedikt; Wulf, Volker

    Proceedings of EuroITV '12, S. 75–78, ACM, New York, NY, USA, 2012, ISBN: 978-1-4503-1107-6.

    (Links)

    2011

    Jumping Between Devices and Services: Towards an Integrated Concept for Social TV

    Hess, Jan; Ley, Benedikt; Ogonowski, Corinna; Wan, Lin; Wulf, Volker

    Proceddings of the 9th International Interactive Conference on Interactive Television, S. 11–20, ACM, New York, NY, USA, 2011, ISBN: 978-1-4503-0602-7.

    (Links)

    Cross-Media@Home: Plattformübergreifende Nutzung neuer Medien

    Hess, Jan; Ley, Benedikt; Ogonowski, Corinna; Wan, Lin; Wulf, Volker

    Eibl, Maximilian (Hrsg.): Mensch & Computer: Tagungsband, S. 11–20, Oldenbourg Verlag, 2011.

    (Links)

    2010

    Steps toward a living lab for socialmedia concept evaluation and continuous user-involvement

    Hess, Jan; Ogonowski, Corinna

    Proceedings of EuroITV '10, S. 171–174, ACM, New York, USA, 2010, ISBN: 978-1-60558-831-5.

    (Abstract | Links)

    SocialMedia: Unterstützung von Kommunikation und Austausch in Home-IT Umgebungen

    Hess, Jan; Ley, Benedikt; Ogonowski, Corinna; Wan, Lin

    WAM Workshop audiovisuelle Medien, S. 1–12, Chemnitz, 2010.

    SocialMedia Experience and Design Lab: Using Advantages from Different LivingLab-Approaches

    Hess, Jan; Ogonowski, Corinna

    Adjunct Proceedings of EuroITV, S. 1–2, 2010.

    (Abstract | Links)